מהדורה חדשה לתנאי המכר - Incoterms ® 2010
ICC rules for use of domestic and international trade terms
רקע
- שינויים וחידושים
- מאת דני מויאל
ה-ICC ישראל בשיתוף המכללה העסקית, קיים השבוע סמינר בנושא Incoterms® 2010. בין המרצים היו ברי פינטוב, עו"ד גיל נדל ועו"ד שוקי לשר. במסגרת הסמינר הוצגו חידושים ושינויים בתנאי המכר מהדורת 2010, כן נידונו היבטים שונים הקשורים לתחולת הכללים, בכל הנוגע לביטוח ימי/אווירי, מעבר סיכונים וחזקות בטובין.
לשכת המסחר הוציאה לאור את המהדורה המודפסת הראשונה בעולם של Incoterms® 2010 בתרגום מלא לעברית. סמינר זה הינו ראשון מסוגו, מתוך סדרה של סמינרים שיתקיימו ברחבי העולם לקראת תחולת הכללים החדשים בינואר 2011. ברחבי ארה"ב מתוכננים סמינרים בסוף אוקטובר 2010 , ואילו בפריז ובשאר מדינות אירופה מתוכננים סמינרים בסוף ספטמבר ואוקטובר. סמינר דומה יתקיים בהונג קונג רק בסוף אוקטובר 2010.
מעטה של חשאיות אפף בחודשים האחרונים את מהדורת 2010. לאחר יותר מ- 2000 המלצות שהגיעו ממדינות רבות מבין 130 המדינות החברות ב- ICC. נתקבלה גרסה משופרת בהרבה מהקיימת, בה נקבעו כלים המותאמים במיוחד לצרכיהם של משתמשים ברחבי העולם. כפי שציין מנכ"ל ICC ישראל מר מזור "הכללים החדשים מהווים גירסה מתקדמת, המשקפת את השינויים האחרונים שחלו בנוהגים המסחריים ברחבי העולם. הכללים החדשים מהווים תוצר של עבודה מאומצת, בה לקחו חלק וועדות לאומיות, גופים העוסקים בהובלה, אנשי עסקים, מומחים לתובלה ומשפטים אשר תרמו מניסיונם לגיבוש ההדרות למונחים". (1)
כאמור, הכללים החדשים יכנסו לתוקף החל מ-1.1.2011. לפי ברי פינטוב (2) יידרשו הבהרות נוספות מצד ה- ICC בנוגע ליישום הכללים החדשים, ולא מן הנמנע כי רבים מהעוסקים בסחר הבינלאומי ימשיכו גם בשנה הבאה בשימוש במהדורת 2000, לפחות עד שציבור המשתמשים ברחבי העולם ילמד ויפנים את הכללים החדשים.
לפני שנציג את החידושים והשיפורים בכללים החדשים, חשוב לציין כי כללי ® Incoterms מטפלים ביחסים בין מוכר וקונה בשלוש קטגוריות:
• הנקודה שבה נטל הסיכון עובר מקונה למוכר
• הנקודה שבה נטל ההוצאות עובר מקונה למוכר
• חלוקת האחריות בין הקונה למוכר (מי צריך לעשות ומה)
ראוי להדגיש כי הכללים אינם עוסקים כלל בשאלות הקשורות ל:
• העברת בעלות בסחורה
• תנאי תשלום
• איחורים והפרות חוזה למיניהם
נושאים אלה יכולים להידון בחוזה המכר בין היבואן ליצואן, בצורה מפורשת כרצון הצדדים.
המהדורה החדשה באה לפתור בעיות שנוצרו עקב אירועים שקרו במהלך העשור. בין היתר בעקבות אירועי הטרור ב- 9/11 החמירה ארה"ב את מדיניות הביטחון בכל הנוגע למטענים המגיעים לחופי המדינה (או לנמלי תעופה), במהדורה החדשה נעשתה התייחסות גם למהדורת 2004 של ה-UCC (3) שינויים והתפתחויות שחלו בתחום הביטוח, מעבר למסמכים אלקטרוניים, ועוד.
• I.C.C. כללים למונחי סחר לשימוש פנים ארצי ובינלאומי - incoterms ®2010, לשכת המסחר ת"א
• ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של המשלחים בינלאומיים, הרצאת פתיחה, סמינר incoterms ®2010, 15.9.2010
• UCC 2004: http://www.law.cornell.edu/
במאמר זה אסקור
בתמצית את שינויים ושיפורים שיחולו בכללים
החל ממהדורה 2010.
אומרים שכל המרבה הרי זה משובח. לא כך הדבר בתנאי מכר. 13 תנאי מכר שחלקם היו לא ברורים, הביאו לפרשנות שונה וחילוקי דעות בין היבואן ליצואן, בכל הנוגע למי משלם עבור מה, מי מבצע פעילות ומה קורה בנקודות הקצה בשרשרת הלוגיסטית של המשלוח. מחלוקות אלה הביאו לכך שציבור המשתמשים השתמש רק בחלק מהכללים, לא תמיד בצורה נכונה (למשל FOB באוויר, או FOB במקום FCA כאשר הטובין נמסרו למוביל, או CIF באוויר במקום CIP שהוא המונח המתאים).
אחרים השלימו את החסר על ידי תוספות כמו Exw loading או FCA seller premises.
במהדורת 2010 של ה- Incoterms® 11 כללים ((RULLES לעומת 13 תנאי מכר (TERMS) במהדורה הקודמת. ה-ICC החליפה את המונח TERMS (תנאים) למונח מתאים יותר והוא RULES. (כללים)
צמצום מספר הכללים נעשה על ידי מחיקת ארבעה תנאי מכר (מהפחות שימושיים והיותר בעייתיים) והוספת שני כללים חדשים (DAT,DAP)
ארבעה תנאי מכר בוטלו: DAF ,DEQ ,DES,DDU
שני כללים חדשים
הוספו במהדורה 2010 :
DELIVERED AT TERMINAL- DAT, DELIVERED AT PLACE
- DAP
צומצמה החלוקה
הקלאסית המקובלת מארבע קבוצות: E,F,C,D לשתי
קבוצות (קטגוריות):
• כללים המומלצים לכל סוגי ההובלה: CIP,CPT,DAP, DDP,EXW, FCA, DAT
• כללים המומלצים להובלה ימית בלבד: CFR, FOB, CIF, FAS
שני הכללים החדשים
משתלבים במונחי ההגעה D בחלוקה לארבע קבוצות, אותה
אנו מכירים במהדורות הקודמות:
• שיגור
Departure : EXW
• הובלה ראשית לא שולמה
Main Carriage Unpaid : FOB,FAS,FCA
• הובלה ראשית שולמה
CIF/CIP Main Carriage Paid , CFR/CPT
• הגעה
Arrival DAP,DAT,DDP
חידושים בכללי
המכר החדשים Incoterms®
2010
שלא כבעבר, הכללים החדשים יכולים לשמש אותנו גם בסחר פנים ארצי. האיחוד האירופי שיצר גושי סחר גדולים, והליכי המכס והגבול בין המדינות השונות נעשו פחות בעלי משמעות.
בניסוח הכללים ישנה התייחסות לתשדורת אלקטרונית כתחליף לאותם מסמכי הובלה המקובלים. יחד עם זאת ישנן עדיין אי בהירויות בכל הנוגע לעבודה מול בנקים ושטרי מטען.
כללי Incoterms ® 2010 לקחו בחשבון גם שינויים בסעיפי המכון (ביטוח ימי/אווירי) שחלו במהלך העשור. אתייחס לכך בהמשך פירוט הכללים.
בנוסף, ישנה התייחסות רחבה לנושא אבטחה, השגת אבטחה המתייחסת לשחרורים, פיקוח על המידע וכו'. לאור דרישות אבטחה מחמירות לאחר 9.11 בארה"ב לרבות היטלי בטחון .
בכללים ישנה התייחסות לתשלום THC (דמי נמל). מי אמור לשלם אותם. בל הנוגע לכללים מקטגוריה C ו-D. פרטים בחלק ב' של המאמר.
חידוש מעניין מתייחס לתנאי המכר CFR,FOB , CIF שעד עתה חייבו מעבר דופן אוניה, במהדורה החדשה של Incoterms ® 2010, היצואן סיים את התחייבותו ליבואן עם מסירת הטובין על הסיפון בנמל.
במאמר הבא ננתח
אחד לאחד את כל 11 הכללים החדשים של Incoterms ® 2010 ,
ונבחן את מחויבות הצדדים, זיקת הסיכון וחלוקת
ההוצאות, זה לצד זה - יבואן מול יצואן.
דני מויאל
מרצה לנושאי סחר בינלאומי
טלפון 052-4498327
דוא"ל: href="mailto:dani_40@012.net.ildani_40@012.net.il">">dani_40@012.net.il